Persbericht: Oosterhoutse primeur voor Cowerken in Kamer52

Cowerken in Oosterhout op z’n Brabants

In de week van 7 – 12 november doet Kamer52, de eerste cowerk ruimte in Noord-Brabant, ‘s ochtends haar deuren open voor De Week van Het Nieuwe Werken.  Iedereen kan in de professioneel ingerichte ruimte gratis terecht van 09:15 tot 13:00 uur om te kijken, een kop koffie te nemen met andere ondernemers, en aan de slag te gaan in dit model van het Nieuwe Werken.  Vooraf aanmelden is gewenst.  Kamer52 is een initiatief van Jeannine van der Linden.

Kamer52 is een professioneel ingerichte gedeelde kantoorruimte, bevestigde in de voormalige stal van een 400 jaar oud pand op de Zandheuvel 52a.  De eerste verwijzing naar het bestaan van dit pand is te vinden in een brief, geschreven in de 17e eeuw, waarin het gebouw “langs de oude romeinse weg” werd geschonken.  Nog steeds staat het langs de oude romeinse weg in Oosterhout, die tegenwoordig de Zandheuvel heet.   De bureaus en comfortabele stoelen staan klaar en de keuken is open, met gratis koffie en thee.  Leden en bezoekers kunnen met hun eigen laptop bij de beveiligd netwerk aansluiten en meteen aan de slag gaan.

Cowerken:  Hoe werkt het?

Cowerken is een wereldwijd beweging, een model van werken en huisvesting voor bedrijven en stichtingen waarbij vier waardes centraal staan: samenwerken, openheid en transparantie, gemeenschap en toegankelijkheid. Bij Kamer52 is het de bedoeling dat het bij elkaar brengen van bedrijfsleven, stichtingen, culturele organisaties, zzp’ers en professionals een innovatieve en levendige gemeenschap voortbrengt die voor een meerwaarde voor alle leden zorgt.  Om ervoor te zorgen dat leden en bezoekers zich op hun vak kunnen concentreren, is Kamer52 op lidmaatschap gebaseerd.  Deelnemers zijn gekozen en ingepland om bij elkaar te passen: een combinatie van stichtingen en culturele organisaties, bedrijven, en individuen om ervoor te zorgen dat iedereen zich thuis voelt.  Leden kunnen hun bedrijf op de locatie van Kamer52 vestigen, en alleen gebruik maken van, en betalen voor, de ruimte op het moment dat zij daar behoefte aan hebben.

Vergaderrruimte, workshopruimte, en gespreksruimte kunnen vooraf worden gereserveerd, via Deskbookers.com of door contact op te nemen.  Lidmaatschappen variëren van een virtueel kantoor tot 24/7 gebruik van de ruimte met een eigen sleutel.  Kamer52 ondersteunt ook van harte het Coworking Visa Program, waardoor leden van aangesloten coworking-kantooren gratis gebruik kunnen maken van alle coworking-ruimten in meer dan honderd plaatsen in Europa alleen.

Kamer52 mikt op mensen die een kantoorruimte waarderen maar het niet altijd nodig hebben.  Jeannine van der Linden:  “Wat onze leden gemeen hebben is dat ze vinden dat het idee van een levenslange loopbaan bij dezelfde werkgever gewoon verdwenen is.  Ze hebben dus een eigen baan gecrëerd, en zijn bezig met hun toekomst ook eigen te maken.  Sommigen zijn met de ondernemersgeest geboren, anderen zijn ondernemer geworden door omstandigheden: ze komen gewoon anders niet aan de bak.  Bij ons vinden ze voortaan de plek én het materiaal om het professioneel te doen, met de flexibiliteit die ze nodig hebben.”

Uniek in Noord-Brabant

Het concept is uniek in Noord-Brabant. “In de VS is het begrip Cowerken meer ingeburgerd, evenals in de ons omringende landen, waar Duitsland en Italië de voorlopers zijn.  In Nederland is het bekendste concept een ontmoetingsmodel met gratis zitplaatsen en betaalde vergaderruimtes; bij Kamer52 passen we de ruimte aan het werk aan, en niet andersom”, vertelt initiatiefneemster Jeannine van der Linden.  Zij haalde het idee uit haar eigen ervaringen in de Verenigde Staten.  “Ik heb zelf mijn voormalige praktijk als advocaat in Amerika uitgeoefend vanuit een gedeelde ruimte, je kan het zien als een clubhuis voor ondernemers en professionals.  Wie thuis niet de mogelijkheid heeft om een workshop te geven, klanten te ontmoeten, of gewoon er bij te horen, vindt hier alles wat hij of zij nodig heeft. Een cowerk ruimte is — denk ik — de ideale oplossing voor wie graag in het bijzijn en in gemeenschap met anderen werkt, maar zijn onafhankelijkheid niet wil verliezen.  Sterkte ligt niet in de overeenkomsten maar in de verschillen:  een andere kijk, een nieuw inzicht.  Het vergroot je armslag gewoon en opent heel veel mogelijkheden voor de zelfstandige, maar ook voor grotere bedrijven.”

Wendy Jansen, lector Research & Innovation en organisatie-adviseur, is een vaste klant bij Kamer52. Voor zij deze werkplek ontdekte, werkte ze bij opdrachtgevers of thuis. “Als je bijvoorbeeld rustig aan een stuk wil schrijven, dan zijn beide situaties niet ideaal. Thuiswerken is prima, maar ik word er vaak gestoord of ik ga zelf allerlei dingen tussendoor doen, zoals de was of de afwas. Bij Kamer52 kan ik ongestoord een aantal uren achter elkaar werken. Ook heb ik bij de koffie daar tussendoor interessante ontmoetingen met de co-workers.”

Alternatief voor Kantoorruimte

Jeannine van der Linden kwam een tijd geleden op het idee van cowerken, ook als alternatief voor bedrijven.  “Stilstaan is achteruitgaan, en dat weet de MKB heel goed. Voor een bedrijf is cowerken een manier van beschikbaar kantoorpotentieël efficiënt in te delen zonder dat ze voor de daarbij behorende infrastructuur hoeft te zorgen. Bij Het Nieuwe Werken voor bedrijven wordt veelal gesproken over het uitvoeren van een grote verbouwing, of het betrekken van een moderner kantoorpand en het aanpassen van de ICT. Maar het bouwen of herbouwen van een multifunctioneel kantoor dat door de aanwezige werknemers op eigen wijze benut kan worden is niet nodig. Dat bestaat al. De bedrijven hoeven alleen een lidmaatschap te nemen en klaar is kees.”

Voor meer informatie over Cowerken of Kamer52 kunt u terecht bij Jeannine van der Linden, Zandheuvel 52a, 4901 HW Oosterhout, tel 06.11217624, Jeannine@Kamer52.nl.  Ook op de websites www.kamer52.nl en http://www.linkedin.com/company/kamer52 vindt u meer informatie.